Zajęcia artystyczne prowadzone przez wolontariuszki z Hiszpanii

Luty 1, 2017
surrealizm

Rozpoczynamy cykl zajęć artystycznych dla wszystkich dzieci uczęszczających do naszego przedszkola.

Pomysł zajęć dotyczy teatru i sztuki, zajęcia skierowane są do dzieci w wieku przedszkolnym, w swoich działaniach będziemy starać się dostosować zadania do możliwości dzieci. Projekt składa się z czterech działań, dwa o sztuce i pozostałe dwa o teatrze. Zaplanowałyśmy, że rozpoczniemy zagadnieniami związanymi ze sztuką a następny byłby teatr. Działania bezpośrednio z siebie wynikają, uznałyśmy również, że początkowe tematy stanowią wprowadzenie do zajęć o teatrze.
Chciałybyśmy przeprowadzić z dziećmi eksperyment o tym, jak tworzy się teatr, dlatego nasza aktywność dotyczyć będzie wiersza, ruchu, słowa i uczuć wyrażanych poprzez gest i mimikę.

Dlaczego surrealizm ? Ponieważ stanowił rewolucję w sztuce, pozostawiał twórcom całkowitą dowolność w tworzeniu. Nie posiadał on specyficznych założeń teoretycznych poza tym, że miał szokować. Artyści tworzący w tym nurcie, nie uznawali żadnych wartości, co wyrażało się między innymi tym, że kopiowali dzieła innych artystów lekko je przerabiając. Najsłynniejszym artystą tego nurtu był Marcel Duchamp. Jednym z najsłynniejszych jego dzieł jest m.in. reprodukcja Mona Lisy Leonardo da Vinci z domalowanymi wąsami. Równie słynnym „dziełem” Duchampa jest rzeźba Fontanna, która w rzeczywistości jest pisuarem. 
Jako historyk sztuki wybrałam surrealizmu, ponieważ jest odpowiedni do pracy z dziećmi, przypomina eksperyment, podczas, którego uczestnicy doświadczają radości tworzenia, nie tylko dzieci, ale również my dorośli. Będziemy inspirować przedszkolaków do kreatywnych rozwiązań. Najważniejszy jest proces, czyli zabawa i swoboda z jaką najmłodsi odkrywają wiedzę o sztuce. Nasze działania planujemy w oparciu o pedagogikę Bruno Munari, z tego powodu dajemy dzieciom dużo swobody, ponieważ celem naszych zabiegów jest, uwolnienie inwencji dzieci w trakcie zajęć.
Projekt pomimo, iż odnosi się do sztuki, ma również poszerzyć wiedzę dziecka w oparciu o to czego uczy się w przedszkolu. Odnosi się do takich zagadnień jak kolory, liczby, czytanie globalne, a jednocześnie wprowadza nowe pojęcia związane ze sztuką i teatrem. Będziemy się starać, ukazać dzieciom jak za pośrednictwem artystycznych form wyrazu mogą wyrazić siebie.